Porrat de Sant Blai
Dies plens de tradició, cultura i festa és el que ha viscut el Ràfol de Salem amb el seu Porrat i Fira Artesanal de Sant Blai. El dia gran, el dissabte 7 de febrer es va gaudir d’un ambient únic amb paradetes artesanals, activitats culturals, propostes lúdiques per a totes les edats i com no, d’actes religiosos en honor al patró amb solemne missa i processó i la benedicció del pa beneït i precisament, aquest pa dolç és senya d’identitat d’aquest porrat.
Enguany el Forn Barranca del poble ha elaborat 21 pans, cadascun de quatre quilos i mig de pes, dels que eixiran entre 1500 i 2000 porcions per a repartir. A més enlloc de sucre s’endolcen amb mel.
Efectivament el pa beneït serà protagonista d’un gran passa carrer amb l’acompanyament de la UM del Ràfol de Salem per dur-lo fins l’església parroquial. Al temple, la talla de Sant Blai presideix la litúrgia. Segons la tradició, la imatge es va trobar l’any 1430 i després de disputar-se-la amb el poble veí, se la quedaria el Rafòl i es va construir una ermita al seu honor.
Els pans es beneeixen i es procedeix al tall dels mateixos i ja veiem que les porcions són generoses. Acabada la missa es reparteixen mentre es canten els gojos i molts són els veïns, visitants i devots que compleixen amb aquest costum.
Mentre els carrers més cèntrics del poble ja són un formiguer de gent que passegen pels estands, i on és indispensable la col·laboració de les associacions. I aquest fet engrandeix un porrat que vol ser Bé Immaterial de Rellevància Local.
Col·lectius que ixen per sufragar les seues activitats, ací tenim dos exemples.
Un porrat que ha evolucionat i s’ha fet més gran ja que en un principi les dones acudien per comprar l’aixovar i el torró era el dolç principal.
Ara és una cita prefecta per a vindre amb amics i sobretot en família ja que al porrat també es va comptar amb granja d’animals i passejos en burro per als xiquets i exhibició d’aus rapinyaires.
Porrat de Sant Blai