Festa del Xop d’el Palomar
El dissabte, 10 de maig, El Palomar va viure la Festa del Xop, el ritual que es desenvolupa de forma espontània i improvisada des de temps immemorials i que té el seu punt àlgid en la plantà de la vesprada, retransmesa un any més en directe per la TV Comarcal, presentat per Mª José Tornero. L’acte va aglutinar a les pantalles a multitud d’espectadors i que in situ gaudia també de molt de públic, no només palomarencs.
Al migdia després del dinar de germanor les festeres, amics i col·laboradors de la festa es concentren a la xopà, terme del Palomar, on es trobava enguany l’arbre protagonista dels festejos. Aquest es tala manualment mitjançant la destral i ferramentes que han anat passat de generació en generació. Passades les cinc de la vesprada s’arriba a la Plaça per a la seua plantà.
Per complir amb altra tradició, l’acte finalitza amb la cacauà i faves que les festeres ofereixen a tot el poble d’El Palomar.
Durant dues setmanes el xop es converteix en centre de les mirades i les celebracions però a més de la seua plantà molts actes envolten aquesta festa mil·lenària.
Així el dissabte de matí, a les dotze, té lloc el ball dels pastorets, enguany escenificat per 5 parelles que han hagut d’assajar durant vàries setmanes. Tots ells van dirigits pel pastor major que, abillat com antigament, guia als xiquets en el seu ball amb un xiulet, marcant la disciplina del grup i l’inici i final dels passos tenen el ritme monòton i repetitiu del tambor, dels panderos i les postisses i que està considerat pels experts en musicologia com un ritme molt arcaic. El ball s’ofereix en diferents espais del poble.
Ja de vesprada-nit, el programa reivindica la part religiosa ja que aquesta festa és en honor a la patrona del poble, la Mare de Déu dels Desemparats.
A ella se l’homenatja amb l’ofrena on participa pràcticament tot el poble, sobre tot els més menuts i els primers en lliurar els seus rams són els pastorets als que seguiran veïns i per finalitzar les festeres amb les seues famílies. Molts dels d’ells, delectaran als presents amb versos, precs i peticions vàries per enaltir a la Geperudeta.
En una església plena i amb les festeres junt a l’altar, els pastorets tornen a ballar.
Unes festes que encara continuen i que finalitzaran l’últim diumenge de maig amb la tombà del xop.
Festa del Xop d’el Palomar